16. nov. 2012

Friday five - med vinter i blikket

Da var det sannelig fredag igjen, og helg, hipp hurra! 
Hva er vel bedre enn litt rosablogging på en kald fredag?

- Sier gudinnene, og oppfordrer til dagen friday five. 
 
1. Vi nærmer oss desember med stormskritt, hva er det beste med vinteren for deg?


 I "gamle dager" var noe av det beste med vinteren å kle seg godt, og komme seg ut på tur på hesteryggen.


Hestelivet er dessverre over for min del, men jeg har fortsatt en firbent som elsker å boltre seg i snøen.
Det er herlig å få en dose frisk luft, gjerne med thermos og grilling. Da er det ekstra godt å komme inn i varmen til noe varmt i koppen, fyr på peisen og med levende lys etterpå. Ja takk til snørike vintere, og ja takk til den gode stemningen innendørs.

2. Ditt beste vinterminne?

 Tror ikke jeg har en favoritt, for det er en jo hel masse gode minner å ta av.
Aketurer da ungene var små, der snøen sprutet og latteren lå lett. Rideturer i snøtung skog, og grillturer med kalde rygger og glovarme forsider. Skal jeg nevne et minne som har satt seg ekstra godt, må det bli påskefeiring med overnatting i lavvo da pjokken var rundt sju. Vi var et titalls voksne og barn, og en håndfull hunder. Det var skikkelig vinter den påsken, og vi måtte tråkke ned knehøy snø før vi kunne sette camp. Med store bål, fakler rundt hele campen, og ovnsfyring i lavvoene der det var en til ungene og en til de voksne, ble det godt og varmt og supergod stemning. Hunden var en ung drever, som satte stor pris på å få ligge inni soveposen sammen med meg.
Nå strømmer det mange gode vinterminner på her.. :)


3. Ski eller akebrett?




Sier ja takk til begge deler jeg, selv om det skjer ganske så sjeldent. Jeg er ei real kløne på ski, men trives greit, så lenge det kun er bortoverski i rolig tempo. Denne Huldra er definitivt ikke født med ski på bena.. 

4. Lue eller ørevarmere?
 Samme søren, bare det varmer.

5. Ditt beste vinterantrekk?


Praktisk, varmt og godt- om ikke så vakkert: Varmedress om man skal være ute over lengre tid.
Ellers: Ull- eller dunkåpe, skjerf, vanter, lue og høye støvletter. Jeg kler meg som en eskimo. Kaldt jo!








God helg! :)

4 kommentarer:

Mitt hverdagsliv sa...

Kom i skikkelig vinterstemning! Her i Rendalen (som går parallelt med Østerdalen) er det helt bart og 5 varmegrader...
Har tilbrakt mesteparten av livet i Østfold, og der er som regel ikke vinteren slik som bildene dine viser! Men etter at vi flyttet opp hit, har jeg faktisk kjøpt meg nye ski. Venter nå på vinteren!!
God helg

Franske drømmer sa...

Herlig lesning!
Vinter'n har sin sjarm den også ;-)
Her regner vi bort, og det er lite som minner om vinter i sikte... ;-) hehe!

Ønsker deg en flott helg!
God klem

Vivishagerom sa...

Her var det mange flotte vinterbilder! Det er herlig med vinter!

Ønsker deg en fin helg! Klem

Anonym sa...

wee deilige vinterdager du har lagt ut bilder av ja!!! gode minner fra din tid her i dalen ;)
Kjempe klem
Isa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...