4. jan. 2013

Shoppingfritt 2013..?!

Har du fått det med deg? Ballen som ruller seg stadig større og har tiltatt til å bli en trend?
En sunn trend jeg må inrømme at jeg med en klump i halsen blir med på,
for dette er litt av en selvransaking for ei som er litt for glad i klær og nips:



Klikker du bildet, kommer du rett inn i FB-gruppen og kan bli med om du vil.
Hva du må gjøre? Rett og slett avstå fra unødvendig shopping i et helt år,
som gründeren Irina og venner av henne gjorde i fjor, og fortsetter med i år. 
Ville du klart det, og vil denne shoppeglade Huldra klare det..?

Jeg forberedte meg med å foreta noen "nødvendige" krampetak til klesskapet før jul.
Noen kaller det juks, men for meg ble det omtrent det samme som å innse at man har tatt 
det siste trekket av en røyk. Det ga meg guts til å sette i gang.

Julekjolen ble shoppet hos kjoledamen.no, og skal såvisst tas frem til flere anledninger i året som kommer.

De aller siste kleskjøp på et helt år.. Alt kjøpt på salg i nettbutikken boozt.com


-der jeg forelsket meg i merket Desigual, som jeg fant en del plagg fra på salg i samme nettbutikk.

Nuh.. Er det nok. Jeg har både klær, sko, støvletter, jakker, nips og utstyr nok i massevis.
Før jul fant jeg frem en hel masse selskapsklær, sko, støvletter og vesker som jeg ga til  gruppen 
Hjelp oss å hjelpe. De hadde spurt om klær og sko til bruk på julebord for hjemløse, og det var mye å ta av da jeg tok runden i klesskapet. Jeg som definitivt ikke er rik hadde en hel masse unyttig og lite brukt. Hvor mange unødvendige kjøp ligger og støver i skuffer og skap i de tusen hjem mon tro..?
Hvor mye havner i søpla istedenfor å havne hos andre som kan sette pris på det?
Ta en titt og se hvordan du ligger an. Jeg er helt sikker på at du eier mye mer unyttig enn du tror.
Joda, jeg er flink til å handle både på salg, kjøpe brukt, selge/bytte og gi bort selv, men jeg vil bli enda
bedre på å unngå å være en del av det enorme forbrukssamfunnet vi er en del av,
- selv om jeg har startet året med å kjøpe en taklampe til stuen. Er det lov da..?


Denne har jeg sett på et helt år, så da jeg fant den til halv pris på Chic Living i Tønsberg ble den endelig min.  
Nei, jeg sprakk ikke, for elektriske artikler står som unntak i kontrakten min.  
DIN kontrakt er DIN lov, så sett opp en som stemmer for deg. Husk at det faktisk SKAL svi litt. 

Verdigrunnlag, retningslinjer og formål for prosjektet STOP SHOP 2013.


Mine personlige regler:


11. Som deltaker i stop shop 2013, velger jeg å avstå fra unødvendig shopping i hele 2013 og frem til januar 2014. Dette inkluderer alle former for innkjøp av klær, utstyr, bøker, husnips og dilldall til meg selv. Mat, normale forbruksvarer og fornyelse av bladabonnement er ikke omfattet av denne avtalen. Nytegning av abonnement er derimot ikke lov.

22. Innkjøp av gjenstander til bolig som f eks. nødvendig fornying av elektriske artikler, og maling til fortsettelse av oppussing, søm og strikk er untatt fra denne avtalen. Det samme gjelder innkjøp av gaver til andre, som f.eks til bryllup- dåp- og bursdager.

33. Jeg har lov til å be andre (venner, familie, kollegaer - eller bruke FB gruppen Stop Shop 2013) om å arve, låne, få, eller bytte brukte ting. Gjenbruk er et mål.

44. Ødelagte klær skal lappes/repareres/redesignes, og sko skal leveres inn til skomaker om de er ødelagt.

55. Jeg skal åpne en feriekonto der målet er å sette inn 500 kr. hver måned.

66. Jeg kan gå til frisør 2 ganger i løpet av året, benytte meg av hudpleie, underholdning, og feriereiser til utlandet og innlandet. Jeg skal også være flinkere til å benytte meg av fysikalske behandlinger i løpet av året.

77. Skulle det vise seg underveis gjennom året at det er noe som er nødvendig å kjøpe foruten det som står på listen, skal jeg ha tenkt igjennom mulighetene for om eventuelle produkter kan kjøpes brukt eller på salg, og skal kun være av nødvendig art. Jeg konfererer da med en venn/venninne i forkant av et eventuellt kjøp.

Mål:
  • Å bli bevisst mitt pengeforbruk ved materielle ting jeg egentlig ikke har behov for.
  •   Miljøbesparelse ved å redusere mitt forbruk ved shopping.
  •  Rett og slett tenke meg om og bruke hodet.   
 
Jeg kommer selvfølgelig til å fortsette å vindusshoppe og dele gledene med deg, men det skal ikke havne noe i min egen handlekurv ;) 

9 kommentarer:

Unknown sa...

Fantastisk! Lykke til!

Jeg skal redusere mine unødvendige shopping men jeg tør ikke si aldri mer ;/

God helg,
Vicky

Fotballhjerte sa...

Oioioi, du er tøff! Masse lykke til - tipper du fikser det selv om det nok kan bli utfordrende :)

Jeg tør ikke ta utfordringen, MEN jeg skal forsøke å ha et veldig bevisst forhold til hva jeg handler i 2013 og tenke meg om to ganger ;)

Yulia sa...

Wow, du er tøff!!! Lykke til!!!
Jeg syns at det er fantastisk utfordringen. Jeg skal prøve selv. Du har inspirert meg. Skal se hvor mye kan jeg spare:)))
God helg!!!

Fru Thoresen sa...

Et fantastisk godt tiltak :) Det passer ikke helt for meg i år siden vi har en liten en på vei (det har en tendens til å medføre mye handling), men jeg tror absolutt alle har godt av å tenke litt ekstra gjennom innkjøpene sine - vi kjøper mye vi egentlig ikke trenger.
Lykke til! :)

Nina Iren sa...

Heia! Vil bare gi deg besjed om att du har vunnet 3 premie inne på min give away, vis du sender meg din adr så får du pakke i posten om litt!!
ninatj68@hotmail.com

Cassandra sa...

Takker for tips om facebookgruppa, den hadde jeg ikke oppdaget før jeg leste den på bloggen din.
Artig å finne flere som er med på dette da ;)
Lykke til

Elisabeth, innerst i veien sa...

Lykke til! Jeg er ikke den store shoppern'n, men skulle jeg ha gått med på en sånn avtale så hadde jeg vel kun blitt så opphengt i at jeg ikke kunne shoppe....ikke bra for hjertet.

Anonym sa...

Jeg er med på denne Janne!
Gjenbruk og innkjøp av kun nødvendige ting.
Har allerede lappet en tights (!) og en strikkegenser med hull i :P
Og 3 av buksene til guttungen er også lappet.
Men jeg fortsetter min evige selg og bytt møbler - nå vil jeg ha lengre sofa. Og bytte ut skinnsofaen og reclineren til noe i stoff. Kaldt å sitte i her oppe i kulda vettu ;) Så det blir litt finn gis bort "vindusshopping" turer på meg fremover :P
Kjempe klem
Isa (den halv franske)

Et liv å leve sa...

Jeg følger også med på kjøpestopp og leve enkelt blogger. De inspirerer til mange viktige tanker, som jeg tror mange av oss er modne for. Jeg har ikke kjøpestopp men har foten på bremsepedalen. Her skal mer ut ur huset enn det kommer inn.
Det fleste har flere ting enn hva vi trenger. Kanskje det er tid for å prioritere mat med kvalitet? Jeg har familje og venner som er interessert i og glade for ting som gode dusjesåper, hårsjampo, håndkremer og liknende.
Jeg har merkt at når jeg renser ut ting fra hjemmet er det ikke like interessant med å kjøpe inn andre ting. Da er det lett å se at man har det en trenger. Da er det lett å være fornøyd med det en har.
Lykke til med ditt spennende prosjekt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...